fbpx

In de zorg kan de vraag naar personeel plotseling hard stijgen of dalen. Dat hebben we allemaal kunnen zien in de coronaperiode. Binnen no-time moest het aantal zorgmedewerkers in ziekenhuizen opgeschroefd worden. Maar die waren er niet. Nog lang niet alle zorginstellingen maken goede prognoses met betrekking tot de personeelsbehoefte. Zeker niet op de lange termijn. In deze blog lees je vier redenen waarom je personeelsbehoefte moet plannen.

Disclaimer: de organisatie voorbereiden op onverwachte gebeurtenissen zoals covid is lastig, maar niet onmogelijk. Daarover vind je meer informatie in deze blog

Reden 1: Je planning en personeelsbehoefte gaan hand in hand

Met planning bedoelen we de strategische planning. Die gaat over de personeelsbehoefte over de lange termijn. Denk aan periodes van drie tot vijf jaar. Daarin neem je de missie, visie en strategie van het bedrijf mee. 

Welke kant gaan we op? Gaan we onze organisatie vergroten? Zo ja, naar hoeveel patiënten? En hoe veel personeel is daarvoor nodig? Zomaar wat vragen die je moet beantwoorden. Het maken van zo’n strategische planning is bedoeld om de personeelsbehoefte in kaart te brengen. En natuurlijk een stip op de horizon te zetten. 

Iedereen in de organisatie weet waar zij naartoe werken. Dat resulteert in teamwork en tevredenheid. Wat is er mooier dan werken bij een vooruitstrevende organisatie?

Ook komen jullie niet voor verrassingen te staan. Je weet dat er volgens de planning over een halfjaar vijf nieuwe verpleegkundigen nodig zijn, dus begin je vier maanden van tevoren met het uitzetten van vacatures. Betere resultaten behalen in de zorg begint bij het in kaart brengen van je personeelsbehoefte. Wij zijn daarvan overtuigd. 

Reden 2: Personeelsbehoefte in de zorg stijgt jaarlijks

In 2016 vond er een verandering plaats in de zorgwereld. We gingen van een krimp van werkgelegenheid, minder beschikbare posities, naar een toenemende personeelsbehoefte. Sinds dat jaar stijgt de personeelsbehoefte jaarlijks. 

Daarnaast trokken mbo- en hbo-opleidingen minder studenten. De toevoer vanuit het onderwijs neemt af. Een kwalijke zaak. Tegelijkertijd zien we een grote uitstroom van werknemers en vergrijst onze zorgbranche. Minder toevoer en meer uitval, dat maakt het lastiger om nieuw personeel te vinden. Organisaties die de personeelsbehoefte niet in kaart brengen, starten te laat met rekruteren en kunnen niet meer voldoen aan de zorgbehoefte. 

Dat brengt de kwaliteit van zorg naar beneden waardoor er niets anders op zit dan medewerkers meer uren laten draaien. Voorkom dit en breng de missie, visie en verwachte groei van je organisatie in beeld. Speel er vervolgens op in. 

Reden 3: Klanttevredenheid hangt af van je personeelsbezetting

Je ligt een week lang in het ziekenhuis, door onderbezetting komt er iedere dag een verpleegkundige langs. Na vijf minuten is deze zorgprofessional er weer vandoor. Ze kunnen je niet de zorg geven die je verwacht en verdient. Dat doet veel met je, zeker wanneer je kwaliteit van leven in handen van een ander ligt.

Onderbezetting is in iedere branche een probleem, maar in de zorg is dat een groot probleem. Patiënten en cliënten ondervinden direct problemen bij onderbezetting. De klanttevredenheid zal daardoor afnemen. En dat kan problemen opleveren voor de organisatie. Binnen de kortste keren komen er klachten binnen en worden doelstellingen niet behaald.

Reden 4: Een goede planning vermindert stress op de werkvloer

Werknemers die door onderbezetting dubbele diensten draaien of het werk van collega’s overnemen. Dat is niet best. Zorgprofessionals, zowel zelfstandige als vaste werknemers, worden aangenomen met een doel. Ze krijgen een vast takenpakket dat naar behoren uitgevoerd moet worden. Als er plotseling taken van een ander bijkomen, kunnen ze de eigen taken niet meer op dezelfde manier invullen. 

Of ze moeten taken sneller afronden, of ze moeten meer uren maken. Welke kant het ook op gaat, het leidt tot stress. En die stress, die verhoogt het verzuim onder werknemers weer. Oorzaak gevolg. Voor je het weet vallen vaste medewerkers uit, terwijl je juist op zoek bent naar nieuw personeel. 

Een goede personeelsbezetting en planning vermindert de stress. Dat maakt het leuk om voor een organisatie te werken. 

Schakel zzp’ers in!

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Dat vragen wij onszelf ook vaak genoeg af. Het aantal beschikbare vaste medewerkers daalt jaar na jaar terwijl het aantal zzp’ers in de zorg juist toeneemt. Dat biedt kansen. Zzp’ers zijn flexibel en echte specialisten die je alleen inhuurt wanneer je ze nodig hebt. 

Merken jullie dat het vinden van geschikt personeel voor een bepaalde periode niet gaat lukken? Dan richten jullie je idealiter op de flexibele ‘schil’ om het bedrijf. Maar dan moeten die contacten er wel zijn. En daar gaat het vaak mis. Veel zorgorganisaties denken pas aan het inschakelen van zzp’ers als het te laat is. 

Voorkom dat, werk met OvA Zorg samen. Wij hebben een grote pool vol zzp’ers die klaarstaan om jullie organisatie naar het volgende niveau te brengen. Verbeter de zorgkwaliteit, verminder de stress en realiseer groei. No cure, no pay. 

Wat wil je nog meer? Niets! Plan via de onderstaande knop een vrijblijvend adviesgesprek in. Dan hebben we het er eens over.